Sukces kampanii „Pomagajmy Ziemi - codziennie”
Podsumowanie edycji 2009/2010
Kampanii na rzecz Zrównoważonego Rozwoju
23 czerwca 2010 r.
Celem Kampanii jest promowanie prostych sposobów codziennej ochrony środowiska, do stosowania w pracy, domu, na zakupach, w podróży i w każdej innej sytuacji. Stąd promocja internetowego poradnika z prostymi poradami jak dbać o środowisko, zamieszczonego w serwisie naszaziemia.pl oraz dostarczanie materiałów edukacyjnych i informacyjnych: internetowych serwisów informacyjnych naszaziemia.pl, recykling.pl i klimatdlaziemi.pl, pakietów edukacyjnych i zakładek do książek. Ale jeszcze ważniejsze jest inicjowanie aktywności przynoszących wymierne efekty edukacyjne i ekologiczne: działań w ramach kampanii Sprzątanie świata – Polska, projektów grantowych i codziennych zachowań osób, do których dotarliśmy z przesłaniem Kampanii.
Najważniejsze efekty Kampanii:
I. Informacja i promocja Zrównoważonego Rozwoju oraz codziennych sposobów ochrony środowiska:
Informator kampanii „Pomagajmy Ziemi - codziennie”
- kompleksowa informacja o celach i zadaniach kampanii, zasobach wiedzy, działaniach zaplanowanych i proponowanych uczestnikom
- 5.000 egzemplarzy rozprowadzonych bezpłatnie w całej Polsce, w tym do wszystkich samorządów i lokalnych organizatorów akcji „Sprzątanie świata – Polska”
- druk na papierze ekologicznym
- wersja elektroniczna udostępniona do pobrania na stronie internetowej www.naszaziemia.pl Plakat „Pomagajmy Ziemi - codziennie”
- promocja prostych sposobów ochrony środowiska na co dzień oraz działań proponowanych uczestnikom kampanii
- 60.000 egzemplarzy plakatów informacyjnych kampanii w formacie B1, rozprowadzonych bezpłatnie w całej Polsce,
- dystrybucja zrealizowana przy pomocy DB Schenker – Partnera Logistycznego kampanii
- druk na papierze ekologicznym
- wersja elektroniczna udostępniona do pobrania na stronie internetowej www.naszaziemia.pl
Kampania outdoor
I część kampanii:
- sierpień 2009, 100 citylightów
1
- temat „Stwórzmy dobry klimat, czyli jak dzięki tworzywom sztucznym chronisz klimat i oszczędzasz
surowce naturalne nawet o tym nie wiedząc!”
- realizacja we współpracy i dzięki finansowaniu Fundacji PlasticsEurope Polska oraz dzięki wsparciu Clear
Chanel Poland.
II część kampanii:
- marzec -czerwiec 2010, 1000 citylightów
- temat – promocja oszczędzania energii i poszanowania klimatu
- dwa plakaty przygotowane przez zespół agencji DDB pod kierownictwem dyrektora kreatywnego Dariusza Zatorskiego
- kreacje z prowokującym pytaniem „A tobie co nie pozawala... wyłączyć trybu stand-by (lub: wymienić żarówki na energooszczędną świetlówkę)?” z intrygującą grafiką, na której tłum ludzi przeszkadza w tych czynnościach
- grafiki wykorzystane w innych działaniach promocyjnych: kampanii bannerowej i na kartkach elektronicznych
- realizacja dzięki finansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Vattenfall Poland oraz dzięki wsparciu Clear Chanel Poland i agencji DDB
Happeningi i konferencje prasowe:
- cel: promocja prostych codziennych sposobów ochrony środowiska i informacja nt. kampanii
- przeprowadzono 6 happeningów, promujących (1) korzyści dla środowiska z racjonalnego wykorzystania tworzyw sztucznych, (2) nieśmiecenie i sprzątanie, (3) ochronę klimatu i oszczędność energii, (4) transport przyjaźniejszy środowisku i człowiekowi, (5) sadzenie drzew i krzewów – ochronę bioróżnorodności, (6) ]
- happeningi atrakcyjne dla mediów pod względem formy przekazu i z udziałem gości specjalnych (m.in. Ewelina Flinta)
- ponad 60 relacji i przekazów z happeningów
- przeprowadzono 5 konferencji prasowych
- konferencje relacjonowały kolejne etapy realizacji kampanii
- informacje-zaproszenia na happeningi i konferencje, materiały dla mediów i relacje z wydarzeń zamieszczone w serwisie kampanii www.naszaziemia.pl
Kampania w mediach – telewizja, prasa, radio
- w celu promocji kampanii oraz informowania o jej przebiegu
- w mediach zorganizowano 5 konferencji prasowych i 6 happeningów
- dziennikarze byli systematycznie informowani o planach, przedsięwzięciach i efektach działań realizowanych w ramach kampanii
- wszystkie materiały relacjonujące działania w ramach kampanii zostały zarchiwizowane i udostępniane dziennikarzom
Telewizja:
- kilkadziesiąt relacji telewizyjnych i wiadomości w serwisach informacyjnych z akcji „Sprzątanie świata – Polska” i happeningów
- 15 wystąpień w programach informacyjnych i publicystycznych na antenach TVP 1, TVP 2, TVP 3, TVN, TVN 24, TVN CNBC Biznes, TVN Warszawa, Polsat, TV Biznes, Polsat News, Superstacja, Telewizja Internetowa EkoNews,
- przygotowano spot edukacyjny promujący transport przyjaźniejszy środowisku, odpowiedzialne zakupy i segregację odpadów oraz inne proste sposoby ochrony środowiska
- 150 emisji spotu na antenach ogólnopolskich. Spot dostarczony zostały do nieodpłatnej emisji do Ośrodków Regionalnych TVP i Telewizji Mini-Mini i Telewizji Zigzap, Telewizji Internetowej EkoNews
- spot udostępniony w internecie na stronie www.naszaziemia.pl
- produkcja spotu została sfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Prasa:
- ponad 150 relacji i informacji o działaniach Fundacji w wydaniach papierowych oraz internetowych dzienników i magazynów
- przez całą edycję kampanii współpraca miesięczników „Recykling”, „Zielona Liga”, „Czysta Energia”
Radio:
- ponad 60 wypowiedzi, wywiadów, relacji z działań Fundacji w różnych stacjach radiowych
2
Promujemy transport przyjaźniejszy dla środowiska i dla człowieka. W Internecie – zasoby wiedzy, kampania bannerowa i kartka elektroniczna.
- najwygodniejsze medium informacyjne do kompleksowej informacji o celach i zadaniach kampanii, zasobach wiedzy, działaniach zaplanowanych i proponowanych uczestnikom
- wszystkie zasoby udostępniane nieodpłatnie, przygotowanie bannerów i kartek oraz funkcjonowanie serwisów internetowych dofinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Zasoby wiedzy i informacje bieżące:
- udostępniona wiedza i narzędzia edukacyjne: na temat zrównoważonego rozwoju i samej kampanii – www.naszaziemia.pl, gospodarka odpadami – www.recykling.pl, zmiany klimatyczne i racjonalne używanie energii – www.klimatdlaziemi.pl, internetowa baza materiałów edukacyjnych – www.ekoedukacja.pl
- w serwisach www.naszaziemia.pl, www.recykling.pl i www.klimatdlaziemi.pl prowadzone serwisy z aktualnościami, ze szczególnym uwzględnieniem codziennych sposobów ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju, efektywności energetycznej i edukacji ekologicznej – zamieszczono łącznie ponad 1.300 informacji
Kampania bannerowa i kartka elektroniczna:
- przygotowano i przeprowadzono kampanię bannerową promującą proste sposoby ochrony środowiska
- dwie kreacje z prowokującym pytaniem „A tobie co nie pozawala... wyłączyć trybu stand-by (lub: wymienić żarówki na energooszczędną świetlówkę)?” z intrygującą grafiką, na której tłum ludzi przeszkadza w tych czynnościach
- kreacje przygotowane przez zespół agencji DDB pod kierownictwem dyrektora kreatywnego Dariusza Zatorskiego
- bannery zlinkowane z serwisem www.naszaziemia.pl, gdzie zamieszczony jest katalog prostych sposobów ochrony środowiska i serwis informacyjny kampanii
- trzy skalowalne bannery w proporcjach 3x2, 2x1 i 1x2, wykonane w technologii flash
- zaangażowanie i wsparcie kampanii bannerowej przez co najmniej13 serwisów (naszaziemia.pl, recykling.pl, ekoedukacja.pl, klimatdlaziemi.pl, pomozmykasztanowcom.pl, centrumzklimatem.pl, ngo.pl, lasypolskie.pl, zielonaliga.pl, arka.pl, zielonasiec.pl, koba.com.pl, rekopol.pl, ) - łącznie ponad 1.000.000 odsłon bannerów
- przygotowane i udostępniono dwie kartki internetowe promujące racjonalne używanie energii – z użyciem grafik wykorzystanych na bannerach internetowych i w kampanii outdoor – do wysłania kartki zapraszamy na www.naszaziemia.pl
II. Zrównoważony Rozwój oraz codzienne sposoby ochrony środowiska – wsparcie edukacyjne
Szkolenia nt. zmian klimatu
- cel: kompleksowa prezentacja problematyki zmian klimatu i możliwości przeciwdziałania im oraz praktycznych metod nauczania o tym zagadnieniu w szkole bądź w innych sytuacjach edukacyjnych
- bezpłatne szkolenia, skierowane do nauczycieli wszystkich szczebli i przedmiotów nauczania oraz innych edukatorów, w tym wychowawców przedszkolnych, pracowników centrów edukacji ekologicznej i leśnej, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz studentów
- 320 osób przeszkolonych
- szesnaście szkoleń w: Koszalinie, Słupsku, Gorzowie Wielkopolskim, Koninie, Piotrkowie Trybunalskim, Wałbrzychu, Opolu, Lublinie, Tarnobrzegu, Bydgoszczy, Olsztynie, Białymstoku, Radomiu i Warszawie
- sześciogodzinne trzyczęściowe szkolenie. Część pierwsza - multimedialny wykład na temat przyczyn i konsekwencji zmian klimatu oraz możliwości przeciwdziałania im. Część druga - zapoznanie z metodami i formami nauczania na temat zmian klimatu w szkole, takimi jak praca z Kalkulatorem emisji CO2, praca z użyciem filmu i domina klimatycznego. Część trzecia - opracowanie własnych
3
Po olsztyńskim szkoleniu nt. zmian klimatu scenariusze lekcji i tworzenie banku dobrych pomysłów na działania informacyjne, edukacyjne i praktyczne na rzecz klimatu, mający stanowić inspirację do podjęcia konkretnych aktywności przez uczestników po zakończeniu kursu.
- dla uczestników - profesjonalne materiały szkoleniowe do wykorzystania w swojej pracy zawodowej oraz certyfikat uczestnictwa. W skład materiałów szkoleniowych weszła płyta CD z prezentacją multimedialną, programem Kalkulator emisji CO2 i filmem wykorzystywanym podczas szkolenia oraz pakiet „Lekcje z klimatem” zawierający scenariusze lekcji oraz propozycję międzyprzedmiotowego projektu edukacyjnego
- szkolenia prowadzone przez trenerów Fundacji Nasza Ziemia, zrealizowane we współpracy z lokalnymi Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli
- działanie dofinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ekoMapa, plany lekcji, spotkania i warsztaty
- pomoc edukacyjna wspomagająca uzmysłowienie jak w prosty sposób na co dzień dbać o środowisko
- nakład: 300.000 planów lekcji, 3.000 ekoMap
- materiał nieodpłatny, dystrybucja do blisko 3.000 szkół i organizacji
- grafika ekoMapy przygotowana przez agencję Charakter, udostępniona nieodpłatnie przez Inter IKEA Center Group do wykorzystania przez Fundację Nasza Ziemia
- 42 spotkania, warsztaty i prelekcje przybliżające i promujące proste sposoby ochrony środowiska, zrównoważony rozwój, ochronę przyrody i zachowanie bioróżnorodności oraz gospodarkę odpadami – w przedszkolach, szkołach i firmach, a także dla organizacji pozarządowych z Polski i zagranicznych.
III. Zrównoważony Rozwój oraz codzienne sposoby ochrony środowiska – inicjowanie działań
Akcja „Sprzątanie świata – Polska 2009”:
- w akcji „Sprzątanie świata – Polska 2009” wzięło czynny udział 1.044.048 osób
- blisko 2.400 lokalnych grup, instytucji, organizacji zorganizowało sprzątania na swoich terenach
- wysegregowano co najmniej 496.220 kg śmieci
- zlikwidowano co najmniej 7.669 dzikich wysypisk śmieci
- przeprowadzono ponad 1.260 kampanii informacyjnych dotyczących oszczędzania energii elektrycznej i wody oraz na temat korzyści wynikających z używania produktów z recyklingu. Kampanie edukacyjne promujące zachowania ekologiczne dotarły do kilku milionów osób
- w ramach akcji zainicjowano ponad 3.000 działań edukacyjnych, kampanii promocyjnych, konkursów, happeningów, festiwali oraz przeglądów piosenki i poezji ekologicznej
Konkurs grantowy „Granty dla Ziemi”
- piąta edycja konkursu grantowego „Granty dla Ziemi”, z budżetem 285.000 zł
- do wygrania było 49 grantów po 5.000 zł
- dofinansowanie projektów realizowanych przez przedszkola, szkoły wszystkich szczebli, organizacje pozarządowe i organizacje samorządowe można było pozyskać w następujących kategoriach merytorycznych:
- Henkel - zielone granty - zaplanowanie i wdrożenie działań podnoszących świadomość ekologiczną oraz wykształcanie odpowiedzialnych, przyjaznych środowisku postaw i zachowań. Fundatorem 20 grantów po 5.000 zł był Henkel Polska.
- Tworzywa sztuczne - zaplanowanie i realizacja kampanii informacyjnej na temat wykorzystania tworzyw sztucznych i korzyści ekologicznych i ekonomicznych z tego wynikających. Fundatorem 4 grantów po 5.000 zł była Fundacja PlasticsEurope Polska.
- Moje Silne Drzewo – zaplanowanie i realizacja działań promujących ochronę drzew i lasu, wiedzę na temat ekosystemów leśnych oraz ich funkcjonowania. Fundatorem 25 grantów po 5.000 zł był Żywiec Zdrój S.A.
4
Sprzątanie Jeziorka Czerniakowskiego w Warszawie Klimat dla Ziemi - zaplanowanie i realizacja programów i działań poświęconych przeciwdziałaniu zmianom klimatu oraz zwiększaniu efektywności energetycznej. Fundatorem 5 po 2.000 zł grantów był Vattenfall Heat Poland.
P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się - zaplanowanie i realizacja działań dedykowanych ochronie środowiska i pomocy dzieciom w potrzebie. Fundatorem 15 grantów po 2.000 zł był Procter & Gamble.
- liczba zgłoszonych programów: V edycja – 433, łącznie edycje I-V – 1.360
- liczba dofinansowanych programów: V edycja – 67 grantów, łącznie edycje I-V – 131 grantów
- wartość dofinansowanych programów: V edycja – 420.000 zł, łącznie edycje I-V – 1.216.633
- wartość zgłoszonych programów: V edycja – 3.244.853, łącznie edycje I-V – 11.862.625 zł
- Obok fundatorów grantów, Konkurs wspierał również Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Opisy projektów i więcej szczegółów o Konkursie grantowym:
Publiczne kampanie ochrony środowiska i edukacji ekologicznej to doskonały sposób działania na rzecz pożytku publicznego – zwłaszcza w czasach kryzysu. Są tanie, ale efektywne: dzięki 418.000 zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Fundacja Nasza Ziemia pozyskała współpracę i wsparcie licznych innych podmiotów i zainicjowała działania o wartości ponad 5.000.000 zł. Dzisiaj jeszcze nie jesteśmy w stanie ocenić jakie oszczędności wynikają – lub wynikną - ze zmiany codziennych przyzwyczajeń setek tysięcy Polaków, ale jeśli przeciętna czteroosobowa rodzina dzięki tylko nie marnowaniu wody i energii elektrycznej jest w stanie rocznie zaoszczędzić ok. 100 zł, korzyści można szacować na kilka miliardów!
Co przed nami?
- lipiec 2010 - kampania (outdoor, radio, internet, prasa) promująca ograniczanie emisji biogenów. Dzięki rozsądnemu używaniu proszków do prania i detergentów, jak też dzięki nie przenawożeniu pól, łąk, ogrodów i sadów do naszych rzek rocznie nie spłyną dziesiątki tysięcy ton biogenów. Pomoże to ochronić Bałtyk przed przeżyźnieniem, nadmiernym rozwojem glonów a następnie – przed niedotlenieniem, przez które zginą inne formy życia. Działanie w ramach programu Fundacji Nasza Ziemia „W trosce o Bałtyk” i realizowanego wspólnie ze stowarzyszeniem Eko-Unia projektem „Bałtyk jest w Polsce. Bałtyk jest w Europie”.
- Sierpień 2010 - Inauguracja edycji 2010/2011 Kampanii na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (m.in. konkurs grantowy)
- 17, 18, 19 września – akcja „Sprzątanie świata – Polska 2010” i Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku. UWAGA: edycja specjalna „Sprzątania świata – Polska” - m.in. sprzątamy po powodzi. Zapraszamy wolontariaty firmowe do udziału w specjalnych akcjach porządkowania, naprawach i działaniach pomocowych na terenach dotkniętych powodzią. Zainteresowane firmy prosimy o kontakt z biurem Fundacji Nasza Ziemia: fundacja@naszaziemia.pl. Wkrótce pierwsza wspólna pomoc pod egidą „Sprzątania świata” - dzięki zaangażowaniu i wsparciu firmy Henkel Polska.
5
Efekt konkursu grantowego: unikalny głaz narzutowy - jeden z uratowanych przed pocięciem na kostkę brukową
Konkurs grantowy. Sprzątanie brzegów i sadzenie 1.000 olch i 500 dębów nad rzeką Iną
Pomagajmy Ziemi – codziennie Kampania na rzecz Zrównoważonego Rozwoju edycja 2009/2010