Â
Konferencja Edukacja PrzygodÄ… za nami
Â
W dniach 16-17 października, w LeÅ›nym OÅ›rodku Edukacyjnym im. red. A. Zalewskiego w Jedlni Letnisku ponad 100 osób wzięło udziaÅ‚ w ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Edukacja PrzygodÄ…”. ByÅ‚o to już trzecie spotkanie edukatorów, wychowawców, przedstawicieli Å›rodowisk akademickich oraz oÅ›wiatowych, którzy wspólnie zgÅ‚Ä™biali tematykÄ™ outdoor & adventure, experiental education czyli pedagogiki przygody zwanej też pedagogikÄ… przeżyć, bÄ…dź wychowaniem przez przygodÄ™.
Pierwsza konferencja odbyÅ‚a siÄ™ w 2011 roku. Jej głównym celem byÅ‚o wywoÅ‚anie dyskusji wokół pojÄ™cia „pedagogiki przygody” czy „edukacji przez przygodÄ™”. Organizatorzy dążyli do znalezienia odpowiedzi na pytanie, jak w Polsce jest rozumiane i realizowane pojÄ™cie outdoor education, adventure education? Druga konferencja, która miaÅ‚a miejsce w Warszawie w 2013 roku, poÅ›wiÄ™cona byÅ‚a poszukiwaniu perspektyw badawczych dla „pedagogiki przygody”; teorii i metody prowadzenia badaÅ„ w tym zakresie. Na tegorocznej konferencji, której organizatorami byli Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Lasy PaÅ„stwowe, WydziaÅ‚ Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Nasza Ziemia, głównym celem byÅ‚o wskazanie trendów oraz dyskusja o strategii i rozwoju omawianych dziedzin w Polsce. Może zaowocuje to stworzeniem swoistej sieci współpracy wszystkich zainteresowanych i pracujÄ…cych formami, mieszczÄ…cymi siÄ™ w outdoor education osób, stowarzyszeÅ„ i instytucji?
W tym roku po raz pierwszy uczestnicy spotkali siÄ™ na prekonferencji. Grupa osób, reprezentujÄ…cych najbardziej aktywne oÅ›rodki i organizacje outdoor education, spotkaÅ‚a siÄ™ już w czwartek, 15 października, by dyskutować o przyszÅ‚oÅ›ci wspólnych dziaÅ‚aÅ„ i jej zakresu. Pani Magdalena JÄ™drzejczyk ze SzkoÅ‚y Aktywnego Wypoczynku FRAJDA, podczas warsztatu „Droga do współpracy”, zaprezentowaÅ‚a, w jaki sposób można zbudować współpracÄ™ na poziomie miÄ™dzynarodowym, regionalnym i lokalnym, jakie możliwoÅ›ci i trudnoÅ›ci spotyka siÄ™ przy zaangażowaniu wiÄ™cej niż jednego partnera.
W piÄ…tek, punktualnie o 10.00, III ogólnopolska Konferencja Naukowa zostaÅ‚a zainaugurowana. Na otwarcie wydarzenia swoje wystÄ…pienia zaprezentowali przedstawiciele organizatorów. Pani Anna Pikus z Dyrekcji Generalnej Lasów PaÅ„stwowych zwróciÅ‚a szczególnÄ… uwagÄ™ na to, jak edukacja leÅ›na wpÅ‚ywa na tworzenie pozytywnych relacji miÄ™dzyludzkich, poprzez wspólne przeżywanie przygody oraz jak doskonale pozwala przeÅ‚amać bariery. ZaprezentowaÅ‚a bogaty wachlarz dziaÅ‚aÅ„ Å‚Ä…czÄ…cych w sobie edukacjÄ™ przygodÄ… z ideÄ… edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, którÄ… Lasy PaÅ„stwowe prezentujÄ… każdemu, kto odwiedzi ich w oÅ›rodkach edukacji leÅ›nej rozmieszczonych na terenie caÅ‚ej Polski. Pani Anna swoje wystÄ…pienie zakoÅ„czyÅ‚a cytatem: „Edukacja leÅ›na może w wiÄ™kszym stopniu stanowić filozofiÄ™ nauczania, niż gotowy zestaw zasad i narzÄ™dzi.”
Następnie głos zabrał dr Rafał Godoń, Dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę na wychowawczy aspekt osobistego przeżywania przygody. Podkreślił, że podczas zaangażowania się w outdoor education, człowiek doświadcza, uczy się nowych rzeczy i to rozwija go, zmienia i pozwala stać się lepszym.
Kolejną osobą, która przemówiła do zgromadzonej publiczności był Prezes Fundacji Nasza Ziemia, Sławomir Brzózek. Przypomniał on, jak idea organizacji konferencji naukowej rozwijała się i podkreślił, że kluczem do sukcesu jest współpraca. Zauważył, że trud pracy, który został podjęty w 2011 roku, teraz procentuje i dzięki niemu aktualnie spotykamy się w coraz większym gronie pasjonatów.
Ostatnią osobą, która witała gości, była Agnieszka Leśny, Prezes Fundacji Pracownia Nauki i Przygody. Zwróciła ona uwagę, że trzy kolejne konferencje tworzyło grono pasjonatów wraz z zespołem wolontariuszy, wyrażając nadzieję, że tradycja tej unikatowej konferencji będzie kontynuowana. Podziękowała ona wszystkim za przybycie i wyraziła nadzieję, że tegoroczna konferencja, podobnie do dwóch poprzednich, pozwoli wszystkim na zawiązanie nowych znajomości i będzie przyczynkiem do wspólnego przeżycia przygody.
Po części oficjalnej rozpoczęły siÄ™ wystÄ…pienia prelegentów, sesje plakatowe oraz warsztaty. PierwszÄ… osobÄ…, która na konferencji podzieliÅ‚a siÄ™ swoimi doswiadczeniami z outdoor & adventure education byÅ‚ dr Pete Allison z Uniwersytetu w Edynburgu. Podczas swojego wystÄ…pienia powiedziaÅ‚: „Uważam, że głównym zadaniem edukacji jest zapewnienie przetrwania dla takich wartoÅ›ci jak: ciekawość Å›wiata, hart ducha, wytrwaÅ‚ość w dążeniu do celu oraz współczucie.” Dr Allison opowiadaÅ‚ o projektach, które realizowaÅ‚ i wnioskach, które z nich wyciÄ…gnÄ…Å‚. ZwróciÅ‚ uwagÄ™ na to, otaczajÄ…ca nas przestrzeÅ„ ma wpÅ‚yw na postrzeganie przez nas Å›wiata. MówiÅ‚ o żeglowaniu z osobami, które formalny system edukacji wykluczyÅ‚ i jak przebywanie na otwartych wodach pozwala spojrzeć na wiele problemów w inny, nowy sposób. PodkreÅ›liÅ‚ przy tym wartość poznawania siebie i innych, swoich możliwoÅ›ci i ograniczeÅ„ dziÄ™ki dziaÅ‚aniu w grupie.
Bardzo ciekawa byÅ‚a prelekcja Marka GajdziÅ„skiego z Krajowej SzkoÅ‚y Administracji Publicznej. StworzyÅ‚ on i prowadzi w niej program ksztaÅ‚owania postaw i kompetencji osobistych w szkole dla liderów administracji publicznej. DziaÅ‚anie to oparte jest na doÅ›wiadczeniach harcerskich – dla studentów organizowane sÄ… wyprawy terenowe, rejsy morskie, gry miejskie, które dziÄ™ki osadzeniu w konkretnych, stworzonych realiach, pozwalajÄ… grupie lepiej poznać siÄ™, dostrzec drugiego czÅ‚owieka i dziaÅ‚ać dla realizacji jednego celu. PodkreÅ›liÅ‚, że dziÄ™ki realizacji programu i wykorzystaniu wszystkiego, co otacza czÅ‚owieka, studenci stajÄ… siÄ™ otwarci na nowe wyzwania, nie bojÄ… siÄ™ podejmowania decyzji i ksztaÅ‚tuje siÄ™ w nich postawa aktywnego obywatela.
Podczas sesji warsztatowych najwiÄ™kszym zainteresowaniem cieszyÅ‚y siÄ™ „Gry szkoleniowe w praktyce budowania i rozwoju zespołów”, które prowadzili Filip Tomaszewski i Maciej Smorkowski – specjaliÅ›ci z zakresu tworzenia gier szkoleniowych. KolejnÄ… interesujÄ…cÄ… propozycjÄ… dla uczestników konferencji byÅ‚y „Warsztaty terenowe polegajÄ…ce na wykonywaniu prostych zadaÅ„ w lesie”. Podczas serii ćwiczeÅ„, prowadzonych przez Wiktora Naturskiego (Stowarzyszenie Edukatorów LeÅ›nych) można byÅ‚o dowiedzieć siÄ™, jak zrobić leÅ›ne instagramy. W sobotÄ™ grupa najodważniejszych miaÅ‚a możliwość sprawdzenia swoich umiejÄ™tnoÅ›ci podczas „Warsztatów Surwiwalowych” prowadzonych przez Krzysztofa J. Kwiatkowskiego (Stowarzyszenie Polska SzkoÅ‚a Surwiwalu) oraz uczestniczÄ…c w zajÄ™ciach pt. „Niski Park Linowy w dziaÅ‚aniach edukacyjnych”, w którym specjalizuje siÄ™ Pracownia Nauki i Przygody. Wiele emocji wzbudziÅ‚y również zabawy z gumizelÄ… oraz warsztaty z wykorzystaniem fizycznego interaktywnego symulatora manewrowania jachtem, które poprowadziÅ‚ Andrzej WrÄ™czycki.
Podczas konferencji, przedstawiciele środowisk akademickich wyrazili intencję zorganizowania w 2016 roku międzynarodowego seminarium, poświęconego wykorzystaniu edukacji przygodą w kształceniu akademickim.
W sobotÄ™, późnym popoÅ‚udniem, III ogólnopolska Konferencja Naukowa „Edukacja PrzygodÄ…” zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™. W ramach podsumowania, uczestnicy w grupach tworzyli plakaty prezentujÄ…ce najważniejsze wartoÅ›ci i treÅ›ci. Czas spÄ™dzony na konferencji byÅ‚ peÅ‚en inspiracji i możliwoÅ›ci współpracy z innymi. Wszyscy podkreÅ›lili, że za dwa lata chcieliby spotkać siÄ™ na kolejnej, czwartej edycji konferencji. Czego organizatorzy i uczestnicy życzÄ… sobie i wszystkim, dla których outdoor & adventure, experiental education sÄ… ważnÄ… i niezbÄ™dnÄ… do codziennej pracy wartoÅ›ciÄ….
Więcej informacji: http://www.edukacjaprzygoda.pl/
Kontakt:
Ula Fabianiak,
tel. 500 393 577,
mailto:ula.fabianiak@naszaziemia.pl
Archiwum aktualności
2023 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2022 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2021 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2020 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2019 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2018 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2016 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2015 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2014 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2013 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2012 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2011 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2010 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2009 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2008 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2007 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2006 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2005 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2004 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12