Ekowyzwania dla czystej Ziemi

Ekowyzwania dla czystej Ziemi

6 grudnia 2024 rozstrzygnęliśmy konkurs „30 ekologicznych wyzwań dla Czystej Ziemi”. Konkurs odbył się w ramach II fali programu „Czysta Ziemia” prowadzonego z jednym z naszych najstarszych Partnerów – firmą Procter & Gamble. Przed Uczestnikami II Fali Programu, postawiliśmy wyzwanie, dzięki któremu mogą zmieniać swoje nawyki na te lepsze dla Matki Ziemi. W konkursie przewidziano atrakcyjne nagrody – 10 000 zł na wycieczkę ekologiczną, 6 000 zł na warsztaty ekologiczne oraz trzy zestawy nagród rzeczowych.

Konkurs w jubileuszowym roku Fundacji Nasza Ziemia

W partnerstwie z firmą Procter & Gamble na przestrzeni lat zrealizowaliśmy wiele projektów edukacyjnych, skierowanych do najmłodszych. Ze względu na chęć podkreślenia naszej wieloletniej współpracy, zdecydowaliśmy, że zadanie konkursowe w ramach II fali programu „Czysta Ziemia” oparte będzie o jubileuszowe wydawnictwo Fundacji Nasza Ziemia pt. „30 ekologicznych wyzwań na 30-lecie Fundacji Nasza Ziemia”. Nauczyciele i wychowawcy wraz z uczniami szkół podstawowych i przedszkolakami mogli zgłaszać swoje pomysły jak wprowadzić w życie codzienne nową ekologiczną praktykę. Najczęściej wybierano następujące ekonawyki:

  • Segreguję domowe odpady
  •  Na zakupy noszę własną torbę materiałową oraz woreczki materiałowe na warzywa i owoce
  • Sadzę rośliny przyjazne pszczołom
  • Ograniczam ilość śmieci w codziennym życiu
  • Daję niepotrzebnej odzieży drugie życie

To co nas niezwykle ucieszyło to fakt, że otrzymaliśmy prawie 140 planów wdrożenia ekonawyków a poziom merytoryczny nadesłanych zgłoszeń był bardzo wysoki. Wiele projektów zachwyciło nas kreatywnością i dbałością o każdy szczegół przedstawianego planu. Z zainteresowaniem czytaliśmy nie tylko o nieszablonowo przeprowadzonych zajęciach na temat wszystkich ekonawyków z e-booka, ale również o niezwykle oryginalnych sposobach realizowania wybranego ekonawyku. Koordynatorzy projektów niejednokrotnie wykorzystywali nowe technologie, do śledzenia postępów takie jak np. dedykowane aplikacje, ale przede wszystkim wprowadzali atrakcyjne dla uczniów i podopiecznych rozwiązania, które powodowały, że ekonawyki stały się ekscytującym wyzwaniem, w które dzieci chciały się angażować. Choć wybór był trudny, naszą uwagę szczególnie przykuło 5 placówek, które zaprezentowały różnorodne ekonawyki, dobrze rozplanowały je w czasie a podjęte działania gwarantują trwałość wdrażanego nawyku. A jakie były to projekty?

Mali roślinożercy z Siemianowic Śląskich

Przedszkole nr 6 w Siemianowicach Śląskich zdecydowało się na przygotowanie projektu dotyczącego wprowadzania kuchni roślinnej do codziennego życia. Wdrażanie ekonawyku zostało rozplanowane od października 2024 do kwietnia 2025, dzięki czemu dzieci będą miały z nim do czynienia systematycznie i w długim okresie. Ponadto projekt został opracowany w sposób bardzo przystępny dla najmłodszych – do każdego miesiąca został przypisany inny kolor. Przedszkolaki wówczas ubierają się w tym kolorze i jedzą podwieczorki z warzyw i owoców występujących w tych barwach. Ponadto rozdano dzieciom specjalne kalendarze, gdzie zaznaczają dni, w których zjadły owoc lub warzywo oraz Legitymacje Małego Roślinożercy, do których za każdy miesiąc wprowadzania kuchni roślinnej do swojego domowego menu, dzieci otrzymują pieczątkę. Dodatkowo projekt ten, angażuje rodziców, którzy pomagają maluchom odpowiednio się ubrać w danym dniu oraz zaznaczać w kalendarzu zjedzenie owocu lub warzywa. Projekt zakończy się przyszłorocznym, kwietniowym balem w którym uczestnicy przebrani za wybrane warzywa i owoce podsumują swoją wiedzę na temat zdrowej kuchni warzywno-owocowej. Koordynatorce projektu gratulujemy pomysłowości, a 10 000 złotych na wycieczkę ekologiczną już jest Wasze!

Etykiety pod lupą

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Wyżykowskiego w Polkowicach na tapet wzięła czytanie etykiet produktów spożywczych. Celem projektu było edukowanie uczniów na temat treści etykiet na produktach oraz praktyk związanych z terminami przydatności do spożycia i właściwym przechowywaniem żywności. Wiedza ta jest bardzo istotna i pomaga dokonywać świadomych wyborów dotyczących produktów spożywczych oraz ograniczyć ilość marnowanego jedzenia. Wdrażanie ekonawyku odbywało się na lekcjach biologii, chemii, informatyki oraz podczas zajęć kreatywnych. Uczniowie tworzyli plakaty, prezentacje a także, co istotne, codziennie notowali w tabeli jakie etykiety przeczytali i co było w nich zastanawiające. Wypełniali specjalne tabele, precyzyjnie wypisując składy popularnych produktów. Po miesiącu wdrażania uczestnicy odnotowali efekty ekonawyku sprawdzając je za pomocą specjalnego testu. Jak wynika z raportu, wiedza uczniów na temat składu produktów, dat ich ważności czy sposobów przechowywania wzrosła z 50% (pre test przed rozpoczęciem działań) do 95,2% (test po miesiącu trwania projektu). Projekt zarówno w zamyśle jak i sposobie przeprowadzenia zyskał wysokie noty Komisji, dlatego też otrzymał zasłużoną nagrodę, 6000 złotych na przeprowadzenie warsztatów ekologicznych.

Nowe życie odzieży małkowickiej młodzieży

Szkoła Podstawowa im. ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Małkowicach stworzyła projekt poświęcony nadawaniu drugiego życia odzieży. Został on zaplanowany na cały rok i ma na celu poprawną utylizację odpadów tekstylnych poprzez ponowne wykorzystanie zbędnych ubrań. Uczniowie zaangażowani w projekt sami opracowali elementy niezbędne do zorganizowania zbiórki odzieży – kwestie promocji, logistyki oraz zachęcania rówieśników do angażowania się w działania. Projekt jest realizowany za pośrednictwem platformy „Ubrania do oddania” a środki uzyskane z tej kampanii przeznaczone zostaną na potrzeby szkolne. Na ten moment placówce udało się zgromadzić już ponad tonę używanej odzieży! Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem i postanowiliśmy wyróżnić szkołę nagrodami rzeczowymi. Niech Wam długo służą!

Wirtualnie i na żywo o roślinach miododajnych

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Woli Goryńskiej przygotowała całoroczny projekt poświęcony roślinom miododajnym. Choć ekonawyk ten był jednym z najczęściej wybieranych przez Uczestników i otrzymaliśmy wiele ciekawych propozycji jak go wdrożyć, to w naszej opinii właśnie ta placówka zasłużyła na wyróżnienie. Cele projektu zostały dobrze sprecyzowane i zaplanowane w czasie. Projekt odznaczał się precyzyjnością rozplanowania etapów w kontekście jego efektów. Rozpoczął się w październiku, kiedy to uczestnicy zebrali informacje na temat roślin miododajnych, stworzyli plan ogrodu przyszkolnego, dokonali niezbędnych prac ziemnych takich jak odchwaszczanie, spulchnienie gruntu, nawożenie, ale też zasadzili w nim pierwsze kwiaty – wrzosy i rozpoczęli obserwację roślin za pomocą specjalnych aplikacji (PlantNET i Flora Incognita). Z niecierpliwością czekamy na Wasze kolejne, wiosenne efekty, a tymczasem paczka z ekologicznymi upominkami już do Was powędrowała!

W Kowalewie Opactwie każda kropla się liczy!

Projekt koncentrujący się na nawyku oszczędzania wody zaproponowała Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Kowalewie Opactwie. Po zidentyfikowaniu problemu z marnowaniem wody w placówce, uczestnicy przygotowali plakaty dotyczące zakręcania kranów, które zawiesili w szkolnych łazienkach. Ponadto, stworzyli swoje własne „habit trackery”, na których zaznaczają postępy w oszczędzaniu wody. Monitorowane są również szkolne liczniki wody. Działania zostały rozplanowane na cały rok szkolny, z kwartalnymi kontrolami efektywności wprowadzania nawyku w życie. Co istotne, dzięki temu projektowi uczniowie wdrażają ekonawyk nie tylko w szkole, lecz również w domach i już po miesiącu można było zauważyć zmianę postaw u zaangażowanych w projekt uczestników konkursu, co potwierdzili również rodzice uczniów. Trzymamy kciuki za dalsze powodzenie projektu, a otrzymane nagrody niech Was motywują do dalszego dbania o zasoby wodne naszej planety!

W podsumowaniu

Bez wątpienia piątka Laureatów zdecydowanie zasługuje na owacje na stojąco! Bardzo cieszy nas, że nauczyciele i wychowawcy sięgnęli po projekt „Czysta Ziemia”, by uwrażliwiać najmłodsze pokolenia na problemy naszej planety i uczyć dobrych, ekologicznych praktyk w codziennym życiu.  Znajdujemy również wiele satysfakcji w tym, że po ogłoszeniu wyników wielu koordynatorów projektu zgłaszało  się z pytaniami co mogli zrobić lepiej, lub czego zabrakło w ich projektach konkursowych.  Oznacza to, że uczestnicy naszych konkursów chcą uzyskiwać jak najwyższe noty dla swoich prac, zdobywać nagrody, ale też satysfakcję z zaangażowania. Fundacja Nasza Ziemia w każdym projekcie jest do pełnej dyspozycji dla Uczestników. Gorąco zachęcamy do kontaktu z nami na każdym etapie przygotowań pracy konkursowej. Chętnie udzielimy niezbędnych wskazówek, by Wasze prace przynosiły Wam również radość ze zwycięstwa.

Wszystkim Laureatom gratulujemy, a pozostałym Uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie. Wiemy, że wkładacie dużo czasu i energii w każdy projekt i jesteśmy Wam za to niewymownie wdzięczni. Wasz wkład nadaje sens naszej fundacyjnej pracy. Dziękujemy!

Zobacz też

2025-09-25

Już wkrótce, bo 14 października br., Fundacja Nasza Ziemia we współpracy z Fundacją...

2025-07-16

Z końcem czerwca 2025 roku oficjalnie zakończyliśmy i podsumowaliśmy konkurs „30...

2025-07-04

Minęło już pięć lat, odkąd wspólnie z firmą Henkel Polska zapraszamy nauczycieli...