Ekoedukacja poza salą lekcyjną – jak zwycięzcy konkursu „30 ekologicznych wyzwań dla czystej Ziemi” wykorzystali granty

Ekoedukacja poza salą lekcyjną – jak zwycięzcy konkursu „30 ekologicznych wyzwań dla czystej Ziemi” wykorzystali granty

Z końcem czerwca 2025 roku oficjalnie zakończyliśmy i podsumowaliśmy konkurs „30 ekologicznych wyzwań dla czystej Ziemi”. Uczestnicy konkursu, organizowanego przez Fundację Nasza Ziemia w partnerstwie z Procter & Gamble, mogli zdobyć środki na realizację dodatkowych działań edukacyjnych – wycieczki lub warsztaty ekologiczne.  

Zadaniem uczestników było przeprowadzenie zajęć na podstawie e-booka „30 ekologicznych wyzwań na 30-lecie Fundacji Nasza Ziemia”, wybór jednego ekonawyku do wdrożenia oraz udokumentowanie podjętych działań. W konkursie wzięło udział 137 placówek z całej Polski – przedszkoli, szkół podstawowych oraz zespołów szkolno-przedszkolnych.

W konkursie przewidziano atrakcyjne nagrody – 10 000 zł na wycieczkę ekologiczną, 6 000 zł na warsztaty ekologiczne oraz trzy zestawy nagród rzeczowych. Na podstawie zgłoszeń konkursowych wybrano zatem pięciu laureatów:

  • Przedszkole nr 6 w Siemianowicach Śląskich
  • Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Wyżykowskiego w Polkowicach
  • Szkoła Podstawowa im. ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Małkowicach
  • Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Woli Goryńskiej
  • Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Kowalewie Opactwie

Więcej na temat nagrodzonych projektów możecie przeczytać w artykule: https://naszaziemia.pl/2024/12/18/ekowyzwania-dla-czystej-ziemi/

Kreatywna nauka z robotem śMietkiem

Przedszkole nr 6 w Siemianowicach Śląskich otrzymało nagrodę pierwszego stopnia – 10 000 zł na wycieczkę ekologiczną za projekt dotyczący wprowadzania kuchni roślinnej do codziennego życia. Dzięki grantowi zorganizowano wyjazd do Centrum Edukacji Ekologicznej w Gliwicach, w którym wzięły udział wszystkie cztery grupy przedszkolne.

Dzieci rozpoczęły dzień w specjalnie przygotowanych kamizelkach odblaskowych, które przedszkole zamówiło z myślą o bezpieczeństwie podczas wyjść – nie tylko tej jednej wycieczki, ale także kolejnych.

Program wizyty został starannie zaplanowany z myślą o najmłodszych odbiorcach i podzielony na kilka części. Najpierw przedszkolaki obejrzały film edukacyjny dostosowany do ich wieku. Następnie uczestniczyły w interaktywnej wystawie i warsztatach „Twórczy Recykling”, gdzie dowiadywały się, jak w twórczy sposób wykorzystywać z pozoru niepotrzebne przedmioty i nadać im nowe życie. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się gry i animacje edukacyjne oraz spotkanie z robotem śMietkiem.

W dalszej części dzieci przeszły jedną z dwóch ścieżek edukacyjnych, na których mogły zobaczyć zrekultywowane składowisko odpadów i obserwować ule na dachu budynku. A pod koniec wycieczki znalazł się też czas na zabawę!  Dzieci mogły pograć w cymbergaja i piłkarzyki, wspinać się po specjalnej ściance i rozegrać mecz koszykówki.

Każdy uczestnik wycieczki otrzymał na zakończenie certyfikat oraz edukacyjną grę „śMietkowa memoriada”, którą dzieci zabrały ze sobą do domów na pamiątkę tego dnia.

Z relacji nauczycielek wynika, że przedszkolaki po wyjeździe jeszcze przez wiele dni dzieliły się wrażeniami – zarówno z kolegami, jak i z rodzicami. Wygląda na to, że wycieczka była wspaniałą przygodą!

Czyste etykietki i dzień w stylu EKO w Polkowicach

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Wyżykowskiego w Polkowicach, która otrzymała nagrodę drugiego stopnia, za projekt poświęcony czytaniu etykiet artykułów spożywczych, zorganizowała jednodniowe warsztaty ekologiczne połączone z grą terenową. Uczestniczyli w nich uczniowie klasy V d.

Zajęcia rozpoczęły się od gry „Czysta etykietka”, która nawiązywała do ekonawyku wdrażanego przez uczniów w trakcie trwania konkursu. Uczniowie, pracując w grupach, z zapałem poruszali się po terenie szkoły z mapą, skanowali kody QR, rozwiązywali zadania i rozwijali umiejętność analizowania etykiet produktów. Gra rozwijała orientację, umiejętności pracy zespołowej, logiczne myślenie, ale skłaniała też do refleksji nad codziennymi wyborami podczas zakupów.

Następnie odbyły się warsztaty z życia w stylu EKO. Uczniowie poznali różne materiały i surowce, których używa się do produkcji opakowań, żywności i elektroniki, testowali odnawialne źródła energii i dowiadywali się, czym jest dieta planetarna. Zajęcia miały charakter praktyczny i interaktywny, co sprzyjało zaangażowaniu uczniów i pobudzało ich kreatywność. Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał praktyczny upominek – butelkę filtrującą, jako symbol zmiany nawyków w codziennym życiu.

Nawyki, które wykraczają poza salę lekcyjną

Cieszymy się, że dzięki konkursowi dzieci i młodzież mogły zdobywać wiedzę nie tylko teoretyczną, ale też poprzez doświadczenie i działanie. Wycieczka do Centrum Edukacji Ekologicznej oraz warsztaty z grą terenową to doskonałe przykłady na to, że edukacja ekologiczna nie musi ograniczać się do szkolnej ławki.

Dzięki konkursowi dzieci nie tylko pogłębiły temat realizowanych ekonawyków, ale też otworzyły się na nowe praktyki ekologiczne – zarówno w placówkach, jak i w domu. Mamy nadzieję, że te doświadczenia zostaną z uczestnikami na dłużej – i że będą zachętą do kolejnych działań.

Dziękujemy wszystkim nauczycielom i edukatorom, którzy zdecydowali się wziąć udział w konkursie i uczyć dobrych, ekologicznych praktyk w codziennym życiu. Nawet najmniejszy projekt, który udało się wspólnie zaplanować i wprowadzić w życie, ma ogromną wartość – pokazuje dzieciom, że warto działać z troską o naszą Matkę Ziemię.

Zobacz też

2025-09-25

Już wkrótce, bo 14 października br., Fundacja Nasza Ziemia we współpracy z Fundacją...

2025-07-16

Z końcem czerwca 2025 roku oficjalnie zakończyliśmy i podsumowaliśmy konkurs „30...

2025-07-04

Minęło już pięć lat, odkąd wspólnie z firmą Henkel Polska zapraszamy nauczycieli...