Lekcja Nieśmiecenia uczy wrażliwości

Lekcja Nieśmiecenia uczy wrażliwości

Cztery lata temu, we współpracy z firmą Henkel Polska Fundacja Nasza Ziemia zaproponowała projekt edukacyjny skierowany do szkół podstawowych pod tytułem „Lekcja Nieśmiecenia”. Jego forma idealnie wpisuje się w fundacyjne DNA, bowiem od 1994 roku, Fundacja promuje idee nieśmiecenia w naturze poprzez Akcję Sprzątanie świata, ale także uczy, w tym najmłodsze pokolenia Polaków, prawidłowej segregacji i recyklingu naszych domowych odpadów oraz inspiruje i motywuje do ich mądrego ograniczania. Z wielką radością zapraszamy placówki oświatowe do kolejnych edycji projektu, który łączy w sobie elementy konkursu, wsparcia w postaci bezpłatnych materiałów edukacyjnych, zaproszenia do aktywnego udziału we wrześniowym Sprzątaniu świata, ale też honoruje najlepsze placówki tytułem „Ambasadora Nieśmiecenia”.

Teoretycznie i praktycznie o… śmieciach

W każdej edycji „Lekcji Nieśmiecenia” ukazują się bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez zespół fundacyjnych ekspertów. Dla chętnych nauczycieli dostępne są atrakcyjne scenariusze zajęć i karty pracy dla uczniów klas I-VIII szkoły podstawowej. „W naszych materiałach zawarto zadania przedmiotowe, które są powiązane z treściami obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego, bowiem chcemy zainspirować nauczycieli do zainteresowania uczniów problemem zaśmiecania środowiska w trakcie realizacji działów programowych z matematyki, języka polskiego, chemii, biologii, geografii, a także języka angielskiego”. – mówi dr Lena Tkaczyk – Główna Koordynatorka Projektów Edukacyjnych Fundacji Nasza Ziemia. Pomoc dydaktyczną stanowią natomiast dedykowane dla tego projektu stacje do praktycznej nauki selektywnej zbiórki odpadów, które można wygrać biorąc udział w konkursie danej edycji. Nauczyciele licznie stają w konkursowe szranki nie tylko dla samej nagrody, bo jak mówi pedagog szkolny ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Bełchatowie, Beata Nadolna: „Konkursy wymagają od uczestników poszerzania horyzontów, przeprowadzania różnych działań, pracy w zespole czy prezentacji na forum. (….) Ekokonkursy aktywizują nie tylko uczniów zdolnych, dodają też wiary w siebie uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych”. Zaś nauczyciele ze Szkoły Podstawowej z Raciąża uważają, iż: praca nad zadaniami konkursowymi wymaga współpracy, jasnej komunikacji, kreatywności i przemyślenia swoich działań.” I jak podkreślają: „są to właśnie kompetencje przyszłości, które przydadzą się uczniom może nawet bardziej niż wiedza, którą również zdobywają”. To utwierdza nas w przekonaniu, że cały projekt został prawidłowo skonstruowany i trafia do serc kadry pedagogicznej polskiej szkoły. Zatem kolejna pula stacji do praktycznej nauki selektywne zbiórki odpadów już czeka na zwycięzców a tegoroczna edycja wzbogaci się o materiały edukacyjne przygotowane specjalnie dla najmłodszych dzieci, na przykład  przedszkolaków.

Żeby wygrać trzeba grać

Aby było atrakcyjnie i różnorodnie każda „Lekcja Nieśmiecenia” to inne zadanie konkursowe. Były wyzwania a w nich analizy problemowe i badania, chwalenie się własnymi ekologicznymi projektami, czy uzasadnienie obecności stacji do nauki selektywnej zbiórki odpadów w danej placówce. Jak mówi Adrian Kopp ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Gryfinie udział w konkursie „…pokazuje świadomość placówki, jej odpowiedzialność, przyszłościowe myślenie. Takie działania wskazują, że szkoła rzeczywiście może uczyć życia, tych przydatnych umiejętności, które mają wpływ na to, co będzie z naszym otoczeniem.” Bo jak doskonale puentuje wątek konkursowy Aneta Kowalska nauczycielka biologii i chemii w szkole podstawowej w Raciążu: „nagroda w konkursie nie jest celem samym w sobie, a bodźcem do działania”. My myślimy podobnie, projektując element konkursowy w projekcie „Lekcja Nieśmiecenia” nie chcemy utrudniać dostępu ani do konkursu, ani do nagrody uczestnikom. Zależy nam  na tym, aby z jednej strony motywować do pogłębiania wiedzy na tematy środowiskowe, ale też mądrze i atrakcyjnie wspierać tych, którzy po te dodatkowe pomoce dydaktyczne i wiedzę sięgają.  Chcemy też nagradzać najaktywniejsze ekologicznie placówki i wyróżniać całe społeczności szkolne, gotowe promować ideę nieśmiecenia w naturze. To przecież nasze fundacyjne powinności chętnie wspierane przez naszych Partnerów takich jak na przykład firma Henkel nasz Partner w Lekcji Nieśmiecenia.

Dzieci są naszą przyszłością

„Najważniejsza jest współpraca dzieci i dorosłych oraz dobry przykład” mówi Edyta Laskowska, nauczycielka przyrody, biologii i chemii w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bachowicach zapytana o to w jaki sposób inspirować młodzież do angażowania się na rzecz środowiska. Nauczyciele są bowiem świadomi, że postawa młodych ludzi często zależy od ich własnego postepowania. „Inspirując uczniów do działań zgodnie z less czy zero waste, ucząc dzieci proekologicznych zachowań i dając im przykład, mamy ogromny wpływ na ich codzienne przyzwyczajenia, które przełożą się na ich dobre nawyki” – dodaje Beata Nadolna, pedagog szkolny ze szkoły podstawowej nr 4 w Bełchatowie, która to szkoła w konkursie Lekcji Nieśmiecenia aż dwukrotnie znalazła się w gronie nagrodzonych placówek.  Taka postawa motywuje również nas do ciągłego starania się, aby projekty ekologiczne, do których Fundacja Nasza Ziemia zaprasza szkoły odpowiadały na te potrzeby, ale też, aby były one wartościowe merytorycznie i ekologicznie. Kolejna więc, IV edycja Lekcji Nieśmiecenia została wydatnie wzbogacona. Poszerzyliśmy grupę docelową, dodaliśmy nagrodę dodatkową w postaci grantu finansowego oraz daliśmy możliwość oceny materiałów edukacyjnych, korzystającym z nich nauczycielom czy edukatorom. Tegoroczna edycja będzie miała również materiały edukacyjne skierowane do dzieci w wieku od 3 do 6 lat.  Zatem nie wahajcie się i zgłaszajcie Wasze placówki do IV edycji Lekcji Nieśmiecenia, bo jak mówi Agnieszka Haber- Stręk z Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Krakowie: „Ja sama wysłałam zgłoszenie z małym przekonaniem, że wygramy, a tu taka niespodzianka!” A my potwierdzamy – to był znakomity projekt, na który wpadły podczas picia kawy dwie nauczycielki z tej szkoły, postanawiając, że zużyte kapsułki po kawie można wykorzystać jako pionki do gier i kodowania, a z kawowych fusów uczynić nawóz w szkolnym ogrodzie. Szkoła wciąż korzysta z tego praktycznego rozwiązania, a uczniowie do dziś chętnie realizują ten projekt i rozbudowują go o nowe elementy.

A zatem nie ma na co czekać! Przygotujcie wraz z uczniami swój kreatywny projekt kampanii promocyjnej i do 13 maja prześlijcie swoje zgłoszenie za pomocą formularza dostępnego na stronie www.lekcjaniesmiecenia.pl. Atrakcyjne materiały oraz liczne nagrody czekają może właśnie na Was. Gorąco zapraszamy!

 

Zobacz też

2025-09-25

Już wkrótce, bo 14 października br., Fundacja Nasza Ziemia we współpracy z Fundacją...

2025-07-16

Z końcem czerwca 2025 roku oficjalnie zakończyliśmy i podsumowaliśmy konkurs „30...

2025-07-04

Minęło już pięć lat, odkąd wspólnie z firmą Henkel Polska zapraszamy nauczycieli...